fbpx

Nawyki, które wpływają na Ciebie negatywnie

19 listopada 2020

Często żyjemy z utartymi schematami zachowań. Nie zastanawiamy się nad nimi, po prostą są z nami na co dzień od lat. To nawyki, które nam towarzyszą i wpływają na naszą codzienność i osobowość. Być może czasami czujesz, że to niepotrzebne i niezdrowe zachowania. Nawet nie wiesz czy są one tak naprawdę “twoje”, czy są może nabyte pod wpływem otoczenia. Nie wiesz o co chodzi? Opisaliśmy kilka bardzo popularnych nawyków, które negatywnie wpływają na Ciebie i Twoje otoczenie.

Narzekanie

Wiemy, że czasami wręcz nie da się tego uniknąć, ale uwierz, narzekanie nie wnosi niczego dobrego do życia. Gorszy dzień, chandra, niepowodzenia są normalne i dotyczą każdego. Jednak potęgowanie złego nastroju przez narzekanie to błędne koło. Oczywiście najlepiej byłoby wyeliminować powód narzekań 😉 ale nie zawsze można i nie zawsze trzeba. Czasami wystarczy, że przekierujesz swoją energię na coś innego, przyjemniejszego.

Przestań narzekać, na co nie masz rady,
Lecz szukaj rady w tym, na co narzekasz.

William Shakespeare

Obgadywanie

Plotki, ploteczki, szpileczki. Kto tego nie zna? To powszechne zachowanie jest po prostu niezdrowe. W ten sposób tracisz empatię i otwartość na odmienne zdania, wybory, styl życia i bycia. Tak, jak i w poprzednim przypadku, jasne, że ten nawyk może być trudny do wykorzenienia, jednak warto na tym pracować i ograniczać kontakt z osobami lubującymi plotkowanie. Nigdy nie wiesz, kiedy Ty zostaniesz obiektem plotek.

Scrollowanie

Internet to dobrodziejstwo, ale nadmiar nieistotnych informacji powoduje, że nasza głowa staje się „zaśmiecona”. Warto uporządkować swoje media społecznościowe, wybrać profile, które są dla nas rzeczywiście wartościowe. Dobrym nawykiem jest również wprowadzenie godzin korzystania z mediów społecznościowych. To szczególnie istotne wieczorem, przed pójściem spać, kiedy to nasz mózg nie powinien być narażony na światło emitowane z ekranów.

Duchowo jesteśmy w całkowitej dupie. Życie wewnętrzne zastąpiły nam internet oraz zakupy.

Andrzej Stasiuk

Rozpamiętywanie

Mleko się rozlało, a korzyści zostały rzucone. Paul Romer – amerykański ekonomista, powiedział, że najgorszą postawą jest zmarnowanie kryzysu. Można tę myśl odnieść również do codzienności. Przeżywanie przeszłości jest normalne, ale dobrze jest pogodzić się z nią, a z popełnionych błędów wyciągnąć wnioski na przyszłość. Potraktować to jako naukę. Jeżeli będziesz ciągle coś rozpamiętywać i analizować inne scenariusze zachowania, to przeoczysz nie tylko teraźniejszość, ale i przyszłość. A jak już na pewno wiesz, tylko na to ostatnie masz wpływ.

Myśl o przeszłości tylko wtedy, kiedy może ci ona sprawić przyjemność.

Jane Austen

Brak dystansu

Przewrażliwienie na swoim punkcie to poważny życiowy problem. Jakakolwiek uwaga może dotknąć i obniżyć samoocenę. Zachowanie dystansu wzmacnia naszą odporność na krytykę, a nawet otwiera nas na konstruktywne uwagi. Nie jesteś idealna, nigdy nie będziesz i to naprawdę wyzwalające podejście. Twój charakter i wygląd mogą być różnie odbierane. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że Ty akceptujesz siebie i zachowujesz dystans wobec zdania innych. Dystans pozwoli Ci również dostrzec, kiedy ktoś naprawdę chce Ci doradzić i pomóc i nie jest to podszyte żadną złośliwością. Ludzie wygłaszają często subiektywne opinie i mają do nich prawo, ale Ty masz też zupełne prawo do nieprzejmowania się nimi. Wszak nie jesteś zupą pomidorową…:)

Im więcej robisz rzeczy, tym większy masz dystans do tego, że komuś coś się podoba, ktoś twierdzi, że to brzydkie, albo, zupełnie nie uzasadniając, mówi „nie”.

Agata Szydłowska

Powyższe nawyki to typowe wampiry energetyczne,
które obniżają nasze samopoczucie. Popracuj nad nimi,
a będzie żyło Ci się zdecydowanie lepiej 😊 

Toksyczne relacje

Intuicyjnie wiemy, jakie relacje nam służą, a jakie podcinają skrzydła. Gorzej jest na poziomie świadomości, często łudzimy się, że kąśliwe uwagi są niby merytoryczną krytyką albo obiektywnym wyrażeniem odmiennego zdania. Jeżeli jednak relacja z daną osobą dostarcza Ci więcej negatywnych emocji niż pozytywnych to znak, że jest toksyczna. Warto wiedzieć, że po prostu nic nie musisz, nawet jeśli chodzi o rodzinę. Zdrową relację poznasz po tym, że dobrze czujesz przy danej osobie, możesz liczyć na jej życzliwość nawet przy odmiennych poglądach. Dobra relacja oznacza również niezadręczanie problemami i obarczania złymi emocjami. Wsparcie i troska: owszem, przeciążenie: nie. Stawiaj na relacje z ludźmi, którzy Cię budują, a nie wyłącznie krytykują.

Ja robię swoje i ty robisz swoje.
Nie jestem na tym świecie po to, aby spełniać twoje oczekiwania.
A ty nie jesteś po to, by spełniać moje.
Ty jesteś ty, a ja jestem ja.
Jeśli uda nam się spotkać – to cudownie.
Jeśli nie – to trudno.

FRITZ PERLS

 

Przejęcie kontroli nad swoimi nawykami to również część bycia liderką!

Autorka: Aleksandra Biszczad

Dziennikarka i fotografka. Od 8 lat zajmuje się mediami społecznościowymi małych i dużych marek, a dokładnie tworzeniem contentu. Z tego dużego obszaru wyłoniły się dwie pasje, pisanie i fotografowanie. Zarówno teksty, jak
i zdjęcia mają wspólny mianownik, ich zadaniem
jest dostarczenie dobrych emocji, ciesząc oko
i pobudzając ciekawość. Powolutku buduje własne
miejsce w sieci: http://w-dobrej-oprawie.pl/

 

O Szkole Liderek

Naszą misją jest wspieranie Kobiet w stawaniu się liderką własnego życia, czyli  osobą wychodzącą z inicjatywą i realizującą własne pomysły.