fbpx

Działaj i nigdy, nigdy się nie poddawaj!

30 września 2020

Media społecznościowe to potęga. Można powiedzieć, że są nawet istotniejsze niż strona www, bo jak już wynika z nazwy, budują społeczność. Twoją społeczność, która jest zainteresowana dokładnie tym, co robisz, Twoim biznesem. Beata sprawdziła to na własnym przykładzie, rozwijając własną własnego bloga tematycznego. Teraz inspiruje i uczy innych.

O sztuce rozwijania firmy w social mediach z Beatą Tomaszek 
rozmawia Katarzyna Dziubałka.

Opowiedz o początkach swojego biznesu…

Blog Ty i biznes powstał w ciągu jednego wieczoru na kompletnym spontanie. W tamtym czasie chłonęłam wszystko, co było związane z rozwojem osobistym i przedsiębiorczością. Chodziłam na mnóstwo konferencji dla kobiet, spotkań, warsztatów, szkoleń, networkingów… Częściej nie było mnie w domu wieczorem niż byłam. 😊 Podczas jednego z wydarzeń dla przedsiębiorczych kobiet pomyślałam, że tak dużo się dzieje, a ja chcę się dzielić kawałkiem tej przestrzeni, bo być może kogoś zainspiruję. Wróciłam do domu, powiedziałam partnerowi, że zaczynam pisać bloga, a on na to: „Pisz”. Tak powstał pierwszy wpis na Blogspocie. Była to relacja z tego właśnie spotkania. (śmiech)

Nazwa bloga powstała błyskawicznie. Po pierwszym wpisie przyszedł drugi i kolejne. Pojawiły się nowe tematy, a także specjaliści z różnych dziedzin, którzy pisali dla mnie artykuły. Tak powstała przestrzeń dla kobiet przedsiębiorczych z konkretnymi informacjami o wydarzeniach, które odbywały się w Warszawie, z wiedzą z zakresu social media i rozwoju osobistego oraz inspiracjami biznesowymi. Dziś można powiedzieć, że jest to już blogo-portal, na którym są publikowane również treści zewnętrzne czy sponsorowane.

Od wielu lat rozmawiasz z kobietami biznesu. Jaką inspirację czerpiesz dla siebie?

Wszystkie kobiety, z którymi miałam przyjemność rozmawiać, były wyjątkowe. Każda z nich jest inspirująca. Od każdej z nich biła wielka kobieca moc, determinacja i pasja działania. Ta energia zawsze udzielała się również mnie i wiem, że jeżeli naprawdę czegoś chcesz i odważysz się po to sięgnąć, to masz dużą szansę żeby to osiągnąć. Dlatego ja kieruję się mottem: Działaj i nigdy, nigdy się nie poddawaj!

Obecnie tworzysz warsztaty i wykłady na temat prowadzenia biznesu w social media. Skąd czerpiesz wiedzę, którą dzielisz się ze swoimi klientami?

Z doświadczenia, ale również z warsztatów i szkoleń organizowanych przez praktyków tematu. Prenumeruję też magazyn dla marketerów, z którego dowiaduję się co obecnie „piszczy w trawie”. Te działania są niezbędne, żeby być na bieżąco i przekazywać aktualną wiedzę podczas szkoleń, które sama również prowadzę.

Jaką rolę odgrywa Facebook w rozwijaniu firmy?

Facebook pozostaje największą platformą mediów społecznościowych w Polsce. Mamy powyżej 19 mln użytkowników. Często jest pierwszą wizytówką przedsiębiorców, zanim jeszcze stworzą stronę www, dlatego jest ważny. Oczywiście wszystko zależy od branży, ale Facebook dobrze się sprawdza przy większości, więc najlepiej od niego zaczynać. Mamy również inne platformy jak Instagram, który bardzo szybko rozwija się w Polsce, bo w tempie 5% na kwartał, czy LinkedIn, Twittera, YouTube. A to nie wszystko… Jednak żadna z nich nie zastąpi Facebooka. Są one jednocześnie podobne i różne. Wszystkie wymagają wartościowego contentu, ale każda w innej formie.

Jaka jest wiedza przedsiębiorców z zakresu social media?

Nadal za mała. Wielu z nich nie wierzy w potencjał Facebooka czy innych platform. Niektórzy uważają, że ich prowadzenie zabiera zbyt dużo czasu. Niektórzy radzą sobie świetnie bez social mediów i nie zamierzają nawet spróbować. Uważam, że jest to jeszcze przestrzeń do eksploracji – tym bardziej, że szybko ewoluuje. Zachęcam do przyjrzenia się potencjałowi nie tylko Facebooka, ale i Instagrama czy LinkedIn. Jednak to wszystko oczywiście zależy od branży w jakiej działamy. Jeśli jest to B2B to koniecznie załóż konto na LinkedIn. Jeśli działasz w branży mody i urody nie możesz nie mieć profilu na Instagramie czy Pinterest. 

Przed jakimi wyzwaniami stoją najczęściej przedsiębiorcy?

Na początku jest to właściwy dobór platformy do branży i biznesu. Kiedy już wybiorą, to wtedy problemem staje się kwestia – co publikować, kiedy, jak, itd. To stanowi sporą barierę w podjęciu działań – i albo działania są chaotyczne, albo bardzo niesystematyczne z tzw. doskoku. A tak to niestety nie działa. Dlatego zalecam, żeby się skonsultować, pójść na szkolenie, poszukać wiedzy w Internecie przed rozpoczęciem działań. Często spotykam się z osobami, które nie wiedząc, jakie to ma znaczenie – mają różne nazwy firmy w różnych miejscach online. A tutaj ważna jest również spójność. Albo mają trzy fanpage’e, bo nie do końca są przekonane, jak to powinno wyglądać i próbują. Problem pojawia się wtedy, gdy chcą wszystko zmienić… A to nie zawsze jest wykonalne.

Dlatego, jeśli pojawia się pomysł, to warto przedyskutować całość ze specjalistą. Ta inwestycja zawsze się zwraca i oszczędza czas!

Jak skutecznie budować wizerunek swojej firmy w social mediach i jakie błędy najczęściej popełniają Twoi Klienci?

Skutecznie będzie wtedy, kiedy już wiemy – co robimy i dla kogo jesteśmy. Czyje problemy rozwiązujemy, komu dostarczamy wartość. Wtedy wybieramy platformę, na początek najlepiej jedną, i systematycznie, zgodnie z obranym kierunkiem działań i strategią, publikujemy treści wartościowe dla naszej grupy odbiorców. Testujemy różne formaty, rodzaje postów, wpisów, artykułów. Robimy reklamę płatną, sprawdzamy wyniki i znowu testujemy.

Najczęstsze błędy to działanie po omacku, niewykorzystywanie potencjału platform, na których Klienci działają. Brak spójności i strategii działań online.

Czy firmowe social media lepiej prowadzić samemu czy zlecić ekspertowi lub agencji?

To zależy. Od wielu czynników – czy prowadzisz jednoosobową działalnością gospodarczą i dopiero startujesz, czy masz już działającą firmę, którą może sobie pozwolić na płatną pomoc, ale nie tylko o to chodzi. Są działalności, biznesy, które wręcz proszą się, by były prowadzone przez właścicielkę biznesu. Moim zdaniem dotyczy to psychologów, coachów, trenerów, mówców…Takie biznesy mogą potrzebować konsultacji, inspiracji, podpowiedzi, wsparcia technicznego, czy np. reklamowego, ale to ci eksperci osobiście tworzą biznes, język komunikacji i przyciągają swoją społeczność.

Czego uczysz na swoich warsztatach, konsultacjach?

Na warsztatach z Facebooka od podstaw tworzymy wspólnie fanpage, uzupełniamy go i uczymy się podstaw jego prowadzenia.  Szczegóły można poznać wchodząc na mój fanpage Ty i biznes i tam w wydarzeniach Kolejny etap to warsztat Facebook Efektywnie, podczas którego pogłębisz wiedzę na temat tworzenia angażujących komunikatów na fanpage, poznasz potencjał wydarzeń, live’ów, grup. A jeśli potrzebujesz nauczyć się tylko tworzyć grafiki budujące Twoją markę to zapraszam na warsztat Olśnij ich grafiką. Prowadzę też szkolenie z narzędzi do promocji online oraz content marketingu, ale głównie dla instytucji publicznych. W tym zakresie współpracuję z Fundacją i dwoma firmami szkoleniowymi już od trzech lat i jeżdżę na szkolenia w całej Polsce. W ostatnich miesiącach są to również szkolenia online.

Konsultacje to produkt bardzo indywidualny. Zawierają wiedzę, pomoc, której akurat potrzebuje Klient/ka. Często wychodzimy poza media społecznościowe i omawiamy stronę www i inne działania, również offline. Przyglądamy się całości, wyciągamy wnioski i tworzymy plany działań komunikacyjnych na kolejne tygodnie, miesiące. Po czym analizujemy i jeśli trzeba dostosowujemy do obecnych trendów czy kierunku rozwoju firmy.

Czy Facebook jest przereklamowany, czy dalej warto inwestować w to narzędzie?

Nie powiedziałabym, że Facebook jest przereklamowany. Na pewno nieustannie się zmienia. Dziś już trzeba w niego zainwestować nie tylko czas, ale i pieniądze. Trudno działać bez reklamy. Możliwości, jakie oferuje Facebook (Manager Reklam) są coraz bogatsze, a co ważne – jest praktycznie dostępny dla każdego przedsiębiorcy – minimalny koszt dzienny reklamy to 2 zł!

Jak promować swój biznes na Facebooku – które metody są obecnie najskuteczniejsze?

Najskuteczniejsze są nadal live’y, czyli transmisje na żywo. Przyciągają one największe zainteresowanie i zaangażowanie fanów. Przy budowie społeczności świetnie działają grupy, które Facebook stale rozwija i jeszcze na pewno nie powiedział ostatniego słowa w tym temacie.  Nie można pominąć reklamy płatnej tworzonej z Managera Reklam. Nadal również „content is the king”, gdyż to właśnie wartościowe i ciekawe treści tworzone z myślą o swojej grupie docelowej przyciągają najbardziej. Mowa tu również o contencie graficznym – zdjęciach, infografikach, animacjach czy video. Warto również trzymać rękę na pulsie i śledzić wszelkie nowe możliwości, jakie oferuje ta platforma. Przecież w ostatnich latach pojawił się sporo nowości tj. chociażby Marketplace czy możliwość szukania pracy oraz zamieszczania ofert pracy z prawdziwego zdarzenia na fanpage’u, a 2020 rok to zmiana wyglądu Facebooka.

W Szkole Liderek prowadzisz zajęcia z zakresu budowania firmy na Facebooku. W jakim zakresie powinna opanować social media początkująca businesswoman?

Na początek dobrze jest poznać Facebooka od podstaw do poziomu, który umożliwia samodzielne i efektywne jego prowadzenie, czyli zakres, który proponuję chociażby podczas warsztatu Facebook Efektywnie. Pozostaje testowanie, różnorodność postów, określenie korzyści, którą dostarczasz i systematyczność działań. No i oczywiście śledzenie zmian, nowinek i inspirowanie się konkurencją plus oczywiście reklama płatna. Oczywiście jeśli od początku i tak chcemy to zlecić to i tak warto dowiedzieć się jak najwięcej o tym jak działają social media oraz chociażby email czy influencer marketing. Trzeba znać to bogactwo, żeby czerpać z tego co akurat jest nam potrzebne. Określić strategię i stopniowo budować swoją widoczność w sieci nie zapominając o tym co dzieje się poza nią!

 

O Beacie Tomaszek

Absolwentka Wyższej Międzynarodowej Szkoły Politycznej przy UŚ oraz podyplomowego studium Marketingu i Zarządzanie. Specjalistka ds. marketingu, promocji i reklamy z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowych korporacjach. Trenerka, konsultant marketingowo-biznesowy młodych biznesów oraz mikro- i małych firm. Doradza w zakresie marketingu online, w tym mediów społecznościowych i spójności komunikacji w różnych kanałach. Przygotowuje strategie marketingowe, prowadzi warsztaty dla firm i instytucji publicznych z zakresu funkcjonalności Facebooka, Narzędzi do promocji online, Grafiki czy Content Marketingu. Pisze artykuły, teksty na strony www. Prelegentka na wydarzeniach dla przedsiębiorców. Pasjonuje się rozwojem osobistym i prowadzi bloga dla przedsiębiorczych kobiet Ty i Biznes 

Znajdziesz ją również na beatatomaszek.pl

O Szkole Liderek

Naszą misją jest wspieranie Kobiet w stawaniu się liderką własnego życia, czyli  osobą wychodzącą z inicjatywą i realizującą własne pomysły. Beata Tomaszek jest jedną z naszych trenerek w Szkole.